Pluralism in the Chilean television and broadcasting markets and the relevant market definition

Authors

Abstract

The study analyzes the relevant market categories and structural pluralism, understanding as such the set of mechanisms that, without affecting the content, allow knowing the diversity of messages and controlling the concentration of the media. In the Chilean case, this function corresponds to the National Economic Prosecutor's Office (FNE), which receives information regarding the change of ownership of any media outlet, and whose favorable report is necessary for operations involving media holders of a concession. (radio and television). In this context, it should be noted that the scarcity of the radioelectric spectrum, which is the most powerful reason for government intervention, has nevertheless been altered by the digitalization of television and radio and by the development of the Internet. This study raises some concerns regarding the relevant market definition used by the FNE. The data concludes that this assessment should also consider the consumption of digital media, and not only traditional media outlets.

Keywords:

Relevant market, structural pluralism, television, broadcasting

Author Biography

María José Labrador Blanes, Universidad del Desarrollo

Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Anáhuac México Norte y doctora en Comunicación por la Universidad Complutense de Madrid. Es profesora de la Facultad de Comunicaciones de la Universidad del Desarrollo, Chile.

References

Anderson, Simon, y Jean Gabszewicz. 2006. "The Media and Advertising: A Tale of Two-Sided Markets." editado por V. A. Ginsburgh y D. Throsby, 567-614. Elsevier.

Consejo Nacional de Televisión, Departamento de Estudios 2021. Pluralismo en televisión. Análisis de fiscalización 2000-2020. Santiago.

Del Valle, Nicolás. 2014. El pluralismo en la agenda política de los medios digitales en Chile: regiones V, VIII y Metropolitana. Estudios, CAIP/CONICYT.

Fiscalía Nacional Económica, FNE. 2012. Guía para el análisis de las operaciones de concentración. Santiago.

Gibbons, Thomas. 2015. Public Service Media| Active Pluralism: Dialogue and Engagement as Basic Media Policy Principles. pluralism, media pluralism, media diversity, media policy, public-service content. Vol. 9.2015.

Gronemeyer, María Elena, y William Porath. 2015. "A Study on Homogeneity between Editorials and News Sources Opinions in the Chilean Reference Press." Cuadernos.info: 139-153. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-367X2015000100010&nrm=iso.

Hanretty, Chris. 2011. "The concept of pluralism in the Italian public media." Modern Italy 16 (1): 19-34. https://doi.org/10.1080/13532944.2010.485371. https://doi.org/10.1080/13532944.2010.485371.

Jakubowicz, Karol. 2015. "New Media Ecology: Reconceptualizing Media Pluralism." En Media Pluralism and Diversity: Concepts, Risks and Global Trends, editado por Peggy Valcke, Miklós Sükösd y Robert G. Picard, 23-53. London: Palgrave Macmillan UK.

Klimkiewicz, Beata. 2011. Introduction| Structural Media Pluralism. Vol. 4.2011.

Muñoz López, Luis, y Pedro Antón Martínez. 2017. Uso y actitudes de consumo de contenidos digitales. Madrid: OTSI, Observatorio Nacional de las Comunicaciones y de la SI.

Napoli, Philip M. 2011. Audience evolution : new technologies and the transformation of media audiences. New York: Columbia University Press.

Resolución 29/2009. 2009. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 32/2010. 2010. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 36/2011 2011. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 40/2012. 2012. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 41/2012. 2012. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 44/2013. 2013. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 45/2014. 2014. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Resolución 55/2019. 2019. Tribunal de Defensa de la Libre Competencia.

Ruiz-Tagle Vial, Pablo. 2011. "Propiedad de los Medios y Principios de Intervención del Estado para Garantizar la Libertad de Expresión en Chile." Revista de derecho (Coquimbo) 18: 347-359. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97532011000200012&nrm=iso.

Sunstein, Cass R. 1993. Democracy and the problem of free speech. New York: The Free Press.

Valcke, Peggy, Robert G. Picard, y Miklós Sükösd. 2015. "A Global Perspective on Media Pluralism and Diversity: Introduction." En Media Pluralism and Diversity: Concepts, Risks and Global Trends, editado por Peggy Valcke, Miklós Sükösd y Robert G. Picard, 1-19. London: Palgrave Macmillan UK.

Vivanco, Manuel. 2005. Muestreo estadístico. Diseño y aplicaciones. Santiago: Editorial Universitaria.

Webster, James G. 2011. "The Duality of Media: A Structurational Theory of Public Attention." Communication Theory 21 (1): 43-66. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2010.01375.x. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.2010.01375.x.

---. 2014. The marketplace of attention : how audiences take shape in a digital age. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

Zárate Rojas, Sebastián. 2013. "La Censura Previa y el Estado Regulador: Propuestas para una Configuración." Revista chilena de derecho 40: 325-341. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34372013000100013&nrm=iso.

---. 2015. "Hacia un estatuto constitucional de órganos autónomos." En ¿Nueva Constitución o Reforma? Nuestra Propuesta: Evolución Constitucional editado por José Francisco García, 214-243. Santiago: Thomson Reuters.

---. 2016. "Pluralismo en el sistema informativo." Serie Temas de Agenda Pública 11 (88).

Zúñiga Urbina, Francisco. 2008. "Propiedad y control de los medios de comunicación social: algunas notas sobre el estatuto de radiodifusión." Revista de Estudios Constitucionales 1 (julio 2008): 171-203.